De rol van digitalisering tijdens en na de coronacrisis
In aanloop naar de live editie worden er gratis een aantal digitale voorproefjes gegeven, waarvan de eerste woensdag 20 januari succesvol heeft plaatsgevonden. Tijdens deze sessie stond de rol van digitalisering tijdens én vooral na de coronacrisis centraal.
Digital Supply Chain
Rolf Bos (PwC) nam de virtuele gasten mee in de digitale distributieketen. De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) baart consumenten, bedrijven en gemeenschappen over de hele wereld grote zorgen. Met als gevolg: angst en economische problemen. Maar er zijn ook bedrijven die het beter doen dan ooit. Een gedeelte van deze bedrijven hebben het geluk dat ze actief zijn in de juiste markt op het juiste moment, maar de echte winnaars zijn diegene die zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden. “Het blijkt dat bedrijven die significant hebben geïnvesteerd in de technologie in de supply chain ook daadwerkelijk beter weten te presteren. Dat zie je niet alleen in de winst terug, zo hebben ze ook minder kosten gemaakt.”
Aan de bezoekers werd gevraagd wat COVID-19 voor hun digitale agenda heeft betekend. De meeste gaven als antwoord dat het coronavirus ervoor gezorgd heeft dat er nieuwe prioriteiten zijn gesteld. Op de vraag welke obstakels de deelnemers tegen kwamen in het realiseren van hun digitale prioriteiten was voornamelijk het gebrek aan tijd de boosdoener. Slechts 6% gaf aan dat het budget een grote rol speelde. Download hier de presentatie
Digitalisering van de orderstroom
Karel Kraaijeveld vertelde over de oplossingen die ECI Software Solutions kan bieden voor een deel van de processen in de maakindustrie. Juist door te digitaliseren houd je als ondernemer veel tijd over voor de dingen die er echt toe doen. “Het digitaliseren van het productieproces is een heel klein stapje waar je direct mee aan de slag kunt. Meer inzicht in de logistieke keten draagt bij aan een efficiënt proces tussen leveranciers en afnemers.” Bekijk hier de presentatie
Dream big, start small
Erik van Roemburg (VRR, Van Riemsdijk) sloot aan de virtuele tafel aan en gaf een toelichting vanuit zijn rol als supply chain manager van het maakbedrijf VRR. “Door gebruik van de juiste software is de leverbetrouwbaarheid flink gestegen. Dat komt niet alleen door de juiste koppelingen die wij hebben gelegd maar ook door de relatie tussen klant en leverancier serieuzer te nemen. Daarmee moesten wij vier stappen verder de keten in. Als de relatie en wederzijds begrip goed zitten, weet je hoe je de klant tevreden kunt houden. Daarna komt de vervolgstap om slim verder te werken en te gaan automatiseren.”
De volgende Nederland Maakt Online staat gepland op donderdag 22 april van 15:30 tot 17:00 uur met als thema circulariteit & duurzaamheid. Meld je aan!