Hieselaar: Je kunt vechten tegen variatie of deze juist omarmen

Op een frisse middag in maart zijn we te gast bij de firma Hieselaar in Schoonhoven. Een gerenommeerd metaalbewerkingsbedrijf waar ze het maximale uit metaal halen. Met inachtneming van alle coronamaatregelen laten vader Frank Peltenburg en zoon Martijn hun licht schijnen over hun bedrijf, visie, samenwerking en de toekomst.

Frank zit inmiddels 45 jaar in het bedrijf waarvan 33 jaar als directeur-eigenaar. Martijn draait nu vijf jaar fulltime mee en zal over twee jaar het stokje van zijn vader overnemen. Beiden hebben het ondernemen met de paplepel ingegoten gekregen. Martijn heeft de studie Bedrijfskunde afgerond voordat hij in het bedrijf stapte. Vader Frank is als jonge man in het bedrijfsleven terecht gekomen en heeft hierin zijn weg gevonden.

Als plaatwerkbedrijf onderscheidt Hieselaar zich door het maken van complete producten, maar altijd onder het label van én in samenwerking met de klant. Terwijl in coronatijd veel maakbedrijven zijn gaan samenwerken om de uitdagingen het hoofd te kunnen bieden vindt Hieselaar het fijn om onafhankelijk te blijven en de niche op te zoeken. “Doen waar je goed in bent en dat uitbouwen”, aldus Martijn. Frank vult aan: “Kleine en grote regelmatige series, eenmalige projecten en specials, ingewikkelde producten met veel bewerkingen, en alles door elkaar. Dat is juist de kracht van Hieselaar. Morgen iets anders maken dan vandaag is een van onze motto’s. Je kunt vechten tegen variatie, of deze juist omarmen. Dat laatste hebben wij gedaan. De flexibiliteit zit nu ook bij de mensen in het hoofd en daarmee hebben we een stukje weerstandsvermogen opgebouwd. Ook bij laagconjunctuur”.

Je kunt vechten tegen variatie of deze juist omarmen

Veranderingen

Op de vraag wat Frank de laatste jaren heeft zien veranderen heeft hij het vooral over de medewerkers in het bedrijf. Ze zijn meer gefocust en loyaler. Ze willen goed geïnformeerd worden en snappen dat een gedeelde focus de winstgevendheid ten goede komt. Hieselaar is andersom ook goed voor het personeel. Er wordt veel geïnvesteerd in training en opleiding, in vakmanschap maar ook bijvoorbeeld in Nederlandse lessen voor de medewerkers die hier niet zijn geboren.

Daarnaast is Hieselaar recent overgestapt op een andere werkwijze. De traditionele afdelingen van verkoop, engineering, werkvoorbereiding en inkoop zijn opgeheven en ingeruild voor drie multidisciplinaire klantenteams. Binnen zo’n team wordt het volledige traject van begin tot eind afgehandeld. Deze werkwijze is geïnspireerd door het QRM gedachtengoed. Als Martijn over twee jaar zelf directeur is, wil hij nog een stap verder gaan. “Als directie wil ik bezig zijn met strategische beslissingen en verbeteringstrajecten.” Minder zelf bezig zijn met de details maar juist de klantenteams versterken en productiever maken. Digitalisering helpt hierbij om nog makkelijker de klantwens door te vertalen naar de man op de vloer.”

De Hieselpedia

Een krachtig initiatief om dit op termijn mogelijk te maken is de ontwikkeling van een eigen bedrijfswiki, de Hieselpedia. Dit is het digitale geheugen van het bedrijf. In de wiki wordt onder meer alle informatie vastgelegd die tot voor kort alleen in de hoofden van de meeste oudere werknemers zat, zodat deze bij hun vertrek niet verloren gaat. Maar ook bijvoorbeeld alles wat nodig is voor ISO certificeringen.

Of zo’n bedrijfswiki ook geschikt kan zijn voor het delen van informatie in de sector heeft Martijn zijn bedenkingen. “Het zou wellicht gebruikt kunnen worden om ontwikkelingen in de markt nauwer te volgen, zoals bijvoorbeeld de Duitse 3D-markt, Californische start-ups of cyber kwesties”.

Man-arme fabriek?

Waar Hieselaar wel mogelijkheden tot samenwerking ziet is op het gebied van digitalisering vanwege de gedeelde uitdagingen waar de bedrijven voor staan. Denk daarbij aan cyberveiligheid, aanlevering van bestanden, type machines etc. Digitalisering staat binnen Hieselaar nu nog in de kinderschoenen, maar Martijn is er volop mee bezig. Ten opzichte van tien jaar geleden zijn al flinke stappen gezet, maar er is nog veel meer te doen op dit gebied. Praten we over nog eens tien jaar over een man-arme fabriek? “In ieder geval zal er minder kennis nodig zijn om een product te kunnen maken. Meer wordt digitaal geprogrammeerd. En daarmee zijn we minder afhankelijk van voldoende gekwalificeerde medewerkers”.

NEVAT GPI

Beide mannen zijn lid van de NEVAT sectorgroep GPI. Frank draait inmiddels alweer jaren in deze groep mee en heeft bij onder andere diverse studiereizen zijn mede-plaatwerkers goed leren kennen. Dat schept een band. Martijn draait met een aantal andere ‘troonopvolgers’ mee in GPI NXT. Een groep die in het leven is geroepen om de nieuwe generatie ondernemers te ondersteunen bij de kansen en uitdagingen waar zij mogelijk mee te maken krijgen als ze het familiebedrijf overnemen. “Hoe we samen problemen benaderen, samen leren en ervaringen met elkaar delen, dat geeft veel meer inzichten dan wanneer je zelf op werkbezoek gaat”, aldus Martijn. “Bovendien is het prettig om met anderen te spreken die allemaal in dezelfde situatie zitten. Die mogelijkheid heb ik verder eigenlijk niet.”

Als we tot slot vragen wat Frank zijn zoon mee zou willen geven bij zijn overname antwoordt hij dat het menselijke aspect altijd het belangrijkste is. “Dat geldt niet alleen voor het netwerk, maar ook voor de omgeving, heb oog voor collega’s, blijf een open boek. Als de doelstelling voor iedereen helder is en je kunt mensen stimuleren en motiveren, dan doe je het met elkaar en bereik je meer”.


Wil jij ook jouw verhaal delen en in gesprek met NEVAT? Neem contact met ons op!