Wat kan een toeleverancier voor zijn klant betekenen als het gaat om duurzaamheid?
Een herkenbare gedachte van klanten als het gaat om duurzaamheid.
‘Ik wil mijn organisatie verduurzamen, maar hoe zorg ik er voor dat toeleveranciers ook aan boord zijn?’
In dit artikel laten we zien hoe je als toeleverancier meedoet aan een duurzame strategie.
Toeleveranciers hebben namelijk een behoorlijke impact als het om duurzaamheid gaat en ook klanten weten dat. Toeleveranciers zijn voor 90% of zelfs voor meer van de afdruk van hun klanten verantwoordelijk. Daarmee spelen toeleveranciers een enorme rol. Binnen een duurzame strategie vraagt een klant zich af:
- Zijn de producten die wij inkopen duurzaam?
- Zijn de materialen of halffabrikaten in onze productie duurzaam?
- Is het waardevol om mijn belangrijkste toeleveranciers kritisch onder de loep te nemen?
Verdiep je met de onderstaande thema’s in de behoefte van klanten als het gaat om duurzaamheid en stem jouw processen daarop af.
Thema 1 - Uitstoot van CO2 berekenen
Als het aankomt op de uitstoot van CO2 zijn deze volgens het Greenhouse Gas Protocol (GHGP) opgedeeld in drie verschillende categorieën:
Scope 1
De direct uitstoot van bronnen die een organisatie onder controle heeft.
Scope 2
De indirecte uitstoot van energie die is ingekocht.
Scope 3
Alle andere uitstoot die niet onder controle is of onder het eigendom van de organisatie staat. Dit gaat om up- en downstream.
De laatste categorie is meestal het grootste gedeelte van de impact die een organisatie maakt. Dit valt niet onder de directe controle van jouw klant, maar staat wel degelijk in verbinding met de bedrijfsactiviteiten. Een klant brengt daarom eerst in kaart hoe de toeleverketen er precies uitziet. Dit doet een klant soms zelfs per toeleverancier. Op deze manier is het direct duidelijk welke toeleverancier de grootste impact maakt. Hoe bevind jij je als toeleverancier binnen deze toeleverketen en waar zitten jouw toeleveranciers?
Thema 2 - Processen met de meeste uitstoot
Zoek binnen de toeleverketen richting jouw klanten naar de processen die veel impact hebben. Is dit in kaart gebracht? Dan is het duidelijk hoeveel uitstoot er per proces gemaakt wordt. Nu wordt het duidelijk waar de zogenaamde hotspots met de meeste impact zitten en of jij hier als toeleverancier onderdeel van bent.
Thema 3 - Samenwerken met klanten
Heb je alle informatie compleet? Dan is het tijd om samen te gaan werken met jouw klant. Zeker als je veel impact hebt op de totale uitstoot van jouw klant. Maak een afspraak met elkaar en zoek samen naar verbetermogelijkheden. Zoek daarin naar het creëren van een gezamenlijke waarde. Wat kunnen jullie doen om te verduurzamen? Hoe past dit in de duurzame strategie van jouw klant? Is dit zakelijk ook haalbaar? Denk hier goed over na. Zodat het van beide kanten een interessante samenwerking wordt en er voor beiden een business model ontstaat.
Meer weten? Lees The Ecosystem of Shared Value.
Probeer de belangen van een klant beter te begrijpen en zoek naar mogelijkheden om jullie samenwerking te verbeteren door verduurzaming. Gebruik verduurzaming bijvoorbeeld in de onderhandeling. Neem in het contract op welke stappen je gaat zetten richting duurzaamheid of waar je minimaal aan belooft te voldoen. Klanten stellen hier soms ook eisen aan of gaan dit in de toekomst doen. Zo kunnen zij een toeleverancier uitdagen om over te stappen op groene energie en in ruil daarvoor een langdurig contract aanbieden.
Er zijn verschillende manieren om dit aan te vliegen. Dit heeft te maken met de grootte van een klant, jullie match en jullie positie binnen de toeleverketen.
Start je met een nieuwe klant? Dan kun je het in het begin van jullie samenwerking al over duurzaamheid hebben. Dit maakt het mogelijk om op basis van dezelfde waarden een langdurige relatie met elkaar op te bouwen.
Thema 4 - Creëer gezamenlijke doelstellingen
Is het gelukt om met een klant tot gedeelde waarden te komen? Dan kun je dit uiteraard ook meetbaar maken met key performance indicators (KPI’s). Dit soort doelstellingen helpen om gezamenlijk processen en prestaties te meten. Kom tot een gezamenlijke doelstelling en maak afspraken over wat er gebeurt als deze wel of niet gehaald zijn. Zet in lijn met het Klimaatakkoord ook Science Based Targets.
Thema 5 - Monitor duurzaamheid richting jouw klant
Als toeleverancier laten zien wat je doet als het gaat om duurzaamheid en op welke manier je daarin verbetert? Blijf dit altijd monitoren. Onderzoek of duurzaamheidsactiviteiten effectief zijn en maak hier jaarlijks een analyse in. Stuur de strategie aan als het nodig is en identificeer mogelijke oplossingen. Kijk zowel naar de impact die er upstream als downstream is. Neem een klant hier zoveel mogelijk in mee en vraag hen of dit in lijn met hun eigen strategie op het gebied van duurzaamheid ligt.