Welke leveranciersinformatie neemt een opdrachtgever op bij een duurzaamheidsrapportage?
Het belangrijkste doel van een duurzaamheidsrapportage: prioriteiten van een bedrijf vaststellen en rapporteren over het werk dat is gedaan om die doelen te bereiken. Het liefst in het openbaar. Informatie over toeleveranciers is één van de aspecten van een bedrijf om over te rapporteren.
Hoe help je jouw opdrachtgever om daar zo transparant mogelijk in te zijn?
Hier vind je welke leveranciersinformatie te verwachten is in een duurzaamheidsrapportage. Daarnaast bespreken we het belang van transparantie en de gevolgen van geheimhouding.
Wat is er belangrijk aan transparantie?
Transparantie is fundamenteel voor een duurzaamheidsrapportage. Zeker in een tijd waarin vertrouwen niet vanzelfsprekend is. Toch is het soms verleidelijk om bepaalde informatie achter te houden of te verbergen. Om dit te voorkomen is het dan ook belangrijk om aan een bedrijfscultuur te bouwen waarbij transparantie in alle niveaus verweven zit. Daarmee stimuleert een opdrachtgever zijn toeleveranciers om dit ook te doen. De gehele toeleverketen moet meedoen om transparantie te realiseren.
Welke prestaties zijn voor leveranciers het belangrijkst?
De Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties, zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030 geven hier invulling aan. Deze doelstellingen zijn onderverdeeld in nog eens 169 doelstellingen. Er zijn er een aantal waar je als toeleverancier richting de opdrachtgever iets mee kunt. Soms hangt dit van het type bedrijf af waar je mee samenwerkt.
Denk aan doelstellingen rondom de volgende thema’s:
- Betaalbare en schone energie
- Industrie, innovatie en infrastructuur
- Verantwoorde consumptie en productie
- Waardig werk en economische groei
Dit soort doelstellingen maken het mogelijk om specifieker te zijn. Uiteraard zijn er ook nog andere ‘frameworks’ om hier invulling aan te geven. Zoals het Global Reporting Initiative (GRI). Een internationale organisatie die richtlijnen voor duurzaamheidsverslaggeving opstelt.
Daarnaast is er ook een Europese richtlijn. Hier lees je meer over in:
Verplichting bedrijven voor duurzaamheidsrapportage: CSRD
Wat is waardevolle informatie voor stakeholders?
Hoe beter een bedrijf is in termen van betrokkenheid bij stakeholders, hoe groter de kans dat ze hun toeleverketen begrijpen.
Daarnaast is het zo dat uitdagingen rondom duurzaamheid veranderen. Vroeger was het bewustzijn vergroten bij eindklanten bijvoorbeeld de grootste drijfveer. Terwijl er nu ook meer ruimte is voor andere stakeholders zoals werknemers.
Door als toeleveranciers samen te werken met een opdrachtgever is het mogelijk om hier gezamenlijk over na te denken en kunnen toeleveranciers informatie uitwisselen met de opdrachtgever om elkaars informatiepositie te verbeteren.
Welke gevolgen zijn er voor geheimhouding?
De gevolgen van geheimhouding zijn niet te overzien. Zeker als dit om een langere periode gaat. Met name door SDG's en publieke druk is transparantie in veel landen op de voorgrond komen te staan. Denk aan het 'Dieselgate'-emissieschandaal van 2015. Volkswagen zag hun aandelenkoers met een derde dalen in de dagen na het nieuws dat ze illegale software op auto's hadden geïnstalleerd om de normen voor dieselemissies te omzeilen, terwijl een Amerikaanse rechter het bedrijf een boete gaf van maarliefst $2,8 miljard. De impact op de bedrijfsresultaten en reputatieschade was enorm.
Een duurzaamheidsrapportage geeft je de kans om de voordelen van een bedrijf tot in detail te beschrijven. Leveranciersinformatie is essentieel voor het verstrekken van een transparant beeld en zou moeten werken om de bijbehorende risico's op de lange termijn te verminderen. Dit is iets waar voor toeleveranciers een enorme kans is. Zij maken het voor opdrachtgevers mogelijk om dit te doen.
Bron: Worldfavor