Hoe trek je technisch talent aan?
Ondanks allerlei inspanningen om jongeren voor een technische opleiding te laten kiezen blijft de vraag groter dan het aanbod. Met name de instroom vanuit het mbo is een probleem. Vanuit de TechBarometer blijkt dat 47% van de ondernemers ook voor de komende 5 jaar een personeelstekort verwacht. De belangrijkste oorzaken die hiervoor worden aangewezen:
- Aansluiting bedrijfsleven en regulier onderwijs is niet in orde (30% van de respondenten).
- Het imago van de technische sector is niet in orde (22% van de respondenten).
- Vergrijzing (18% van de respondenten).
NEVAT heeft allerlei initiatieven lopen om hier iets aan te doen. Maar wat kun je als toeleverancier zelf doen om technisch talent te binden?
- Samenwerken met het onderwijs
- Krachten bundelen op regionaal niveau
- Imago verbeteren van organisatie
- Investeren in bestaand personeel
- Naar de toekomst kijken
Samenwerken met het onderwijs
Studenten van techniekopleidingen geven aan dat de betrokkenheid van het bedrijfsleven groter mag zijn tijdens het opleidingstraject. Zeker nu de aansluiting met de steeds sneller veranderende praktijk wordt gemist is dit belangrijk. Daarin moet er gezocht worden naar samenwerkingen met het onderwijs door stages of andere activiteiten aan te bieden. Hierdoor kom je als organisatie op een natuurlijke manier in contact met studenten en help je hen om de theorie beter op de praktijk aan te laten sluiten.
Krachten bundelen op regionaal niveau
REMO West-Twente is een voorbeeld van een opleidingsinstituut dat opgericht is door meerdere regionale bedrijven. Hiermee trekt men talentvolle jongeren aan en krijgen zij een baangarantie. Zij kunnen zich specialiseren op het gebied van elektro- of installatietechniek, mechatronica of metaalbewerking. Zo’n opleidingsinstituut maakt het mogelijk om het onderwijs en ondernemingen te binden. Waardoor het onderwijs en werkveld soepel in elkaar overlopen.
Imago verbeteren van organisatie
Het imago van jouw organisatie is nog belangrijker binnen een concurrerende arbeidsmarkt. Zet een duidelijke propositie neer als werkgever en bereik op deze manier jouw doelgroep. Dit doe je door op de juiste momenten zichtbaar te zijn en ambitieuze studenten te bereiken. Door sponsor te zijn van de juiste evenementen of te adverteren op plekken waar je opvalt. Ook is een aantrekkelijke website en een inspirerend gebouw daarbij belangrijk. Dit moet helemaal van deze tijd zijn, een plek waar je graag aan de slag gaat.
Investeren in bestaand personeel
Door te investeren in bestaand personeel is het mogelijk om ook weer nieuw personeel aan je te binden. Jouw bestaande werknemers worden dan als het ware ambassadeurs voor jouw organisatie. Dit bereik je alleen door iets bijzonders te doen voor jouw medewerkers. Ga regelmatig het gesprek aan en bespreek de ontwikkelmogelijkheden, kijk nauwkeurig naar het beloningsbeleid en zet in op aantrekkelijke uitjes om een hechte band met elkaar te creëren. Probeer daarin een leidende rol in jouw regio te spelen en hierin écht concurrerend te zijn.
Naar de toekomst kijken
Door al op vroege leeftijd te leren over de techniek is het mogelijk om jongeren te laten kiezen voor een technische opleiding. Er zijn namelijk nog steeds te weinig jongeren die dit doen. Door middel van gastlessen op basisscholen of een rondleiding op de bedrijfsvloer is het mogelijk om kinderen te enthousiasmeren. Richt je met name op groep 7 en 8. Wellicht gaan zij in 5 tot 10 jaar al bij jouw organisatie (als stagiaire) aan de slag.
Bronnen: TechBarometer, mt/sprout, REMO West-Twente, Techniekpact, ED