Inno-Metaal in LINK Magazine: Stap voor stap naar een gedigitaliseerde plaatwerkfabriek
Ze gaan bij Inno-Metaal in Eindhoven niet over één nacht ijs. Het plaatbewerkingsbedrijf startte begin vorig jaar met z’n digitalisering. En dat proces wordt naar verwachting eind volgend jaar afgerond, zegt directeur Gertjan van den Hazelkamp. ‘Er komt veel bij kijken. Je moet het gedegen doen. En dat kost gewoon tijd.’
Inno-Metaal maakt dus de stap naar digitalisering. Is het daarmee snel? De onderneming in Eindhoven behoort niet tot de voorhoede. Veel ondernemingen in de maakindustrie worstelen nog met hun digitaliseringsslag, zegt Alwin Pol van branchevereniging NEVAT. ‘Uit de scans die we doen, blijkt dat veel bedrijven het lastig vinden om hun productie en processen verder te digitaliseren. Ze zien dat ze mee moeten, maar vinden het vaak nog lastig.’ NEVAT, zegt Pol, wil bedrijven graag helpen de juiste prioriteiten te stellen.
Handmatig boeken
Inno-Metaal vond het in ieder geval belangrijk en noodzakelijk de werkvloer verder te digitaliseren. Het bedrijf (125 werknemers) bestaat sinds 1987, en had onder andere al een ERP-systeem, waarmee de productie aangestuurd wordt. Dat was niet genoeg. ‘We zagen dat medewerkers bij wijze van spreken halve dagen bezig waren handmatig de administratie van de productiemappen bij te werken’, zeg Van den Hazelkamp. ‘We wilden de hele werkvloer digitaliseren, gelijktijdig met de invoering van QRM (quick response manufacturing, red.) in de fabriek, om snel en geautomatiseerd te kunnen produceren. En we wilden het zo voor elkaar hebben, dat de engineers sneller orders konden inzien en aanpassen, en eenvoudiger konden ingrijpen in lopende productieorders.’
De eerste concrete stappen zette Inno-Metaal begin vorig jaar. Van den Hazelkamp werd daarbij deels geholpen door NEVAT. ‘Die maakte het bijvoorbeeld mogelijk wat gemakkelijker rond kunnen te kijken bij collega-plaatwerkers, hoe die de automatisering vormgeven. NEVAT houdt ons in algemene zin ook een goede spiegel voor in wat we willen en hoe we ons kunnen onderscheiden.’
Trage leverancier
Een heikel punt in de hele digitalisering van Inno-Metaal, zo zegt Van den Hazelkamp, was dat het bestaande ERP-systeem eerst geüpgraded moest worden. ‘Het moest geschikt worden voor wat wij wilden. We hadden daarbij te maken met vertragingen. Dus dat hield nogal op.’ Ook anderszins waren aanpassingen nodig aan het bestaande systeem, die tijd kostten. Zo moest de bestaande electronic data interchange (EDI) gekoppeld worden.
Inno-Metaal levert veel aan de medische industrie. Dat is natuurlijk een mooie branche, maar veeleisend waar het gaat om de documentatie van de producten, zegt Van den Hazelkamp. ‘De medische sector vraagt veel meer dan bijvoorbeeld de machinebouw. Ook dat moeten we allemaal goed inrichten: de in-proces controles vastleggen, de maatvoering van de producten verantwoorden, alle protocollen beschrijven. Dat heeft ons veel tijd gekost.’
Enthousiast
Toch gaat het stapje voor stapje vooruit, ziet de directeur. Het eindplaatje: een gedigitaliseerde plaatwerkfabriek, waarin de processen – van de eerste order tot planning en productie – snel en probleemloos verlopen. Waar de klant beter en sneller geholpen wordt. Waar alles digitaal is vastgelegd. Oftewel, zoals Van den Hazelkamp het omschrijft: ‘Een bedrijf dat beter en soepeler draait dan voorheen. Waar de klant tevreden is en de producten goed zijn.’
Zover is het dus nog niet. Op dit moment – zomer 2021 – heeft Inno-Metaal zo’n 30 procent van alle plannen verwezenlijkt. Zoals gezegd moet eind volgend jaar de ‘nieuwe’ fabriek draaien. ‘Of dat lang duurt? Ik vind van niet. Er komt nogal wat bij kijken, en er verandert nogal wat.’
Een belangrijk pluspunt, ten slotte: de houding van de mensen. Daarover is Van den Hazelkamp meer dan tevreden. ‘Mooi om te zien hoe onze medewerkers omgaan met alle veranderingen. Ze zijn enthousiast, zien de voordelen en gaan er graag in mee. Ja, dat is prachtig om mee te maken.’
Vul Scan Fabriek van de Toekomst in!
Brancheorganisatie NEVAT is al veel langer bezig met de Fabriek van de Toekomst en biedt sinds eind 2020 zijn (125) leden de Scan van de Fabriek van de Toekomst, waarmee bedrijven kunnen vaststellen waar ze staan – en waar ze naartoe willen. ‘Het helpt om keuzes te maken’, zegt Alwin Pol, businesscoach en strategisch adviseur van NEVAT. Tot dusver hebben zo’n dertig leden de scan ingevuld. Dat is te weinig, vindt Pol. ‘Het kan bedrijven echt helpen de juiste prioriteiten te stellen. We brengen de scan steeds weer onder de aandacht. Ik hoop dat eind 2021 minstens de helft van de leden de scan heeft ingevuld.’
Bron: LINK Magazine | 21 juni