Niet stoppen maar door met nieuwe ambities
In vakblad Vraag & Aanbod verscheen begin maart het achtergrond artikel over het Nevat GPI Ambassadeurs Platform.
Wat doe je als ondernemer, directeur of bedrijfseigenaar, als je je bedrijf succesvol hebt verkocht of hebt overgedragen aan de volgende generatie? Een groep van zes ondernemers met ruime ervaring in de maakindustrie en met name in de plaatverwerkende industrie is onder de vlag van Nevat GPI een nieuw initiatief gestart om de opgebouwde kennis en ervaring van nut te laten zijn voor ondernemers in de maakindustrie. Hermen Bos, mede-eigenaar van WBM Staalservice is een van hen.
Dit is de link naar het artikel.
Geen account bij Vraag & Aanbod?
Lees het complete artikel onderstaand:
NEVAT GPI Ambassadeurs coacht ondernemers
De Nederlandse plaatindustrie is met de Nevat Groep Plaatverwerkende Industrie (GPI) goed op de kaart gezet. ‘We zijn nu met zo’n 65 leden, bedrijven waarvan de directeur of eigenaren in de groep zitten’, vertelt Bos. Toen er na 10 jaar behoefte was aan een extra groep voor de jongere managers, werd die opgericht onder de naam GPI Next. ‘Voor de nieuwe managing directors de ons gaan opvolgen. Waar gaan zij tegenaan lopen? Dat is dus goed vormgegeven’, ziet Bos.
Non-executive
Anderhalf jaar geleden ontstond er een nieuwe behoefte. Wat we voor de jongeren hebben gedaan, kunnen we dat niet ook doen voor de directeuren die hun bedrijf hebben verlaten? ‘Want ze hebben een groot netwerk, en daar zit een hoop kennis; marktkennis en organisatiekennis’, weet Bos. Meestal zijn ze non-executive. Ze hebben nog wel bedrijven, maar ze werken er niet meer fulltime. De meesten zijn adviserend bezig. ‘Ze zijn weer een fase verder, en hebben nog te veel energie en ambities om te stoppen.’ Voor deze groep is GPI Ambassadors opgericht. Een groep mensen met een brede kennis over plaatverwerkende industrie en de maakindustrie in het algemeen. ‘We hebben doorgaans bij meerdere bedrijven gewerkt, dus we hebben kennis over een behoorlijk deel van de maakindustrie. We denken dat we een stuk toegevoegde waarde kunnen bieden, omdat wij de markt kennen. We kennen de bedrijven. We weten ongeveer waar alles speelt. We zitten niet op een eilandje bij ons eigen bedrijf’, legt de ondernemer uit. De leden van de groep zien wat er in de markt gebeurt en kunnen dat uitlichten. ‘Dat kunnen de huidige directeuren in de GPI ook wel, maar die zijn doorgaans heel druk met hun eigen bedrijfsvoering. En wij hebben meer tijd om daar wat mee te gaan doen.’
Ervaring
‘Een ander punt’, gaat Bos verder, ‘is dat je voor sommige zaken gewoon ervaring nodig hebt. Je stoot je hoofd, je loopt ergens tegenaan en je doet daar ervaring en kennis op.’ Dat hebben de nieuwe GPI-leden in mindere mate meegemaakt. ‘In onze groep hebben we zeker die ervaring. En die ervaring kunnen we ook delen’, stelt hij.
Thema’s
Er is een aantal thema’s waar de GPI Ambassadors zich op willen richten. AI Automation is een belangrijke. ‘Iedereen is daar nu aan het zoeken wat de beste mogelijkheden zijn voor zijn of haar bedrijf. Wij hebben de mogelijkheid en de tijd om daar meer in te gaan doen. Andere thema’s kunnen zijn:
- M&A en financieringen
- Business Development
- Learning en Development
- Tendensen en ontwikkelingen
Maar de groep doet ook nieuwe kennis op. ‘We laten ons informeren middels bedrijfsbezoeken en dialogen met experts. Zo doen we ook nieuwe kennis op. Die willen we dan weer doorgeven
via media, whitepapers, magazines. Maar ook door presentaties te houden bij bedrijven of aan groepen.’ En ook individuele coaching en ondersteuning behoort wat Bos betreft tot de mogelijkheden.
Passie
Belangrijk om te vermelden vindt hij dat iedereen in de groep een passie heeft voor de maakindustrie. En die maakindustrie in Nederland mag best nieuw leven ingeblazen worden, vindt hij. ‘De passie voor de techniek en de productie, die is er. Wij kunnen de algemene thema’s die we willen aanpakken direct koppelen aan de maakindustrie.’
Als voorbeeld geeft Bos een bedrijf met een M&A-vraagstuk (fusies en overnames red.) Er zijn genoeg consultancybureaus die daarbij kunnen helpen. ‘Maar dan gaat de klok meteen lopen. Wij kunnen ook wat voorwerk doen. Toen ik ons bedrijf wilde verkopen stond ik er helemaal blanco in. Ik wist niet eens welke partijen er in de markt waren. En je wilt het ook niet meteen a
an een grote klok hangen. Dus als wij daarin gehoord worden, dan zouden we hen al een stukje op weg kunnen helpen’, geeft hij aan. ‘We hebben een groot netwerk met z’n zessen en kennen bijna elke partij in Nederland en ook Duitsland. Zo kunnen we redelijk wat lijntjes uitzetten.’
Ambassadeurs groep
De voorlopige Ambassadeursgroep bestaat uit zes personen, maar dit kan nog groeien.
- Wally de Jong is mede-eigenaar van Freecrown.
- Willem Verhoef werkte bij Contour Groep.
- Fried Kaanen is voorzitter van de Koninklijke Metaalunie geweest.
- Jellard Koers is eigenaar van Suplacon Plaatbewerking.
- Frank Peltenburg is mede-eigenaar van de Hieselaar groep.
- Hermen Bos is mede-eigenaar van WBM Staalservice.
De leden hebben verschillende expertises. Bedrijfsoverdracht, financiering, consolideren, noem maar op. Bos zelf zit vooral in het transformatiemanagement. ‘Informatiesystemen, en business development. De nieuwe ontwikkelingen die zich aandoen, dat vind ik interessant’, zegt hij. Daarnaast heeft hij ook een brede ervaring in het kopen en verkopen van bedrijven. ‘Waar je directeurs nog wel eens mee ziet worstelen is managementstructuur. Met name als de grootte van het bedrijf verandert. Of als je een bedrijf koopt. Waar zitten de competenties en de capabilities van de mensen? En hoe match je die met de wensen van de organisatie? Om daar gevoel bij te krijgen moet je jarenlang leergeld betalen.’ In dat proces mensen begeleiden, daar ziet Bos een mooie rol voor zichzelf en zijn collega’s.