Wat is Servitization?
Servitization is het proces waarbij dienstverlening een steeds grotere rol krijgt in het businessmodel van maakbedrijven. Soms gaat dat zelfs ten koste van de traditionele product. Binnen deze trend verandert service van een kostenpost in een kans om de klant beter van dienst te kunnen zijn en daardoor meer omzet te kunnen genereren. Met behulp van real-time data speelt de ondernemer in op de marktvraag en het aanbod. Wie denkt dat Servitization alleen voor grote bedrijven is, heeft het mis. Voor kleinere producenten en het mkb wordt deze transformatie steeds bereikbaarder. Slimme software (ERP, CRM, MES, etc.) en connectiviteit tussen bijvoorbeeld machines dragen hier aan bij.
Meer bereik je een Networked Factory?
De Fabriek van de Toekomst bedrijfsscan helpt hierbij. Daarnaast heeft NEVAT enkele expertgroepen opgezet waarbij deze transformatie centraal staat. Samen kijken naar hoe vergelijkbare bedrijven met dit thema aan de slag zijn gegaan, het organiseren en managen geeft vaak nieuwe inspiratie en inzichten. Voor snelle stappen vooruit maar ook voor nieuwe samenwerkingen. Wil je hier meer over weten, over de Fabriek van de Toekomst of wens je advies op maat? Neem contact met ons op, wij helpen je graag op weg.